Previous |  Up |  Next

Article

MSC: 97D10, 97G10
Summary:
Příspěvek představuje výsledky testování žáků 4., 6. a 8. ročníku základní školy v oblasti vývoje pojmů a představ o geometrických pojmech. Je sledováno, jak se vyvíjí miskoncepce o pojmech čtverec, trojúhelník, kruh a kružnice v průběhu základní školy. Žákům byl předložen test, ve kterém měli rozhodovat, zda útvar je či není zástupcem daného pojmu a měli slovně okomentovat, proč se takto rozhodují. Výsledky byly vyhodnoceny a stručně jsou uvedeny v tomto příspěvku. V závěru je uvedeno doporučení, které může žákům pomoci lépe utvářet představy o geometrických pojmech.
Summary:
The paper presents some results of testing pupils from the 4th, 6th and 8th grade of elementary school focused on concept development and their images about geometric concepts. It examines how misconceptions about the concepts of square, triangle and circle develop during elementary school. The pupils were given a test in which they were asked to decide whether or not the shape is a representative of the term and to comment verbally on why they made such a decision. Their responses were analysed and are briefly presented in this paper. In conclusion, there is a recommendation that can help pupils to better shape their ideas about geometric concepts.
References:
[1] Aktas Arnas, Y., Aslan, A. G. D.: Children’s classification of geometric shapes. (2010). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(1), 254-270.
[2] Budínová, I.: Vytváření představ základních geometrických pojmů u žáků prvního stupně základní školy. (2017a). Učitel matematiky, 25(2), 65-82.
[3] Budínová, I.: Vytváření představ základních geometrických pojmů u žáků prvního stupně základní školy: čtverec a obdélník. (2017b). Učitel matematiky, 25(5), 272-286.
[4] Budínová, I.: Vytváření představ základních geometrických pojmů u žáků prvního stupně základní školy: trojúhelník a kruh. (2018). Učitel matematiky, 26(1), 1-11.
[5] Cutugno, P., Spagnolo, F.: Misconceptions about triangle in elementary school. (2014). Online: \url{ https://1url.cz/3zm2x
[6] Giaquinto, M.: Visual thinking in mathematics. An epistemological study. (2007). Oxford University Press. MR 2345085
[7] Odvárko, O., Kadleček, J.: Přehled matematiky pro základní školy a víceletá gymnázia. (2004). Prometheus.
[8] Partová, E., Žilková, K.: Uvažovanie detí predškolského veku o polohe a tvare rovinných útvarov. (2016). Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae, 15(4), 168-178.
[9] Pavlovičová, G., Barcíková, E.: Investigation in geometrical thinking of pupils at the age of 11 to 12 through solving tasks. (2013). In J. Novotná, & H. Moraová (Eds.), Proceedings of SEMT `13. Tasks and Tools in Elementary Mathematics (pp. 228-235). Charles University, Faculty of Education.
[10] Robová, J., Moravcová, V., Halas, Z., Hromadová, J.: Žákovské koncepty trojúhelníku a obdélníku na začátku druhého stupně vzdělávání. (2019). Scientia in educatione, 10(1), 68-89. DOI 10.14712/18047106.1211
[11] Sedláček, J.: Slovník školské matematiky. et al. (1981). SPN.
[12] Tsamir, P., Tirosh, D., Levenson, E., Barkai, R., Tabach, M.: Early years teachers‘ concept images and concept definitions: triangles, circles, and cylindres. (2015). ZDM Mathematics Education, 47(3), 497-509. DOI 10.1007/s11858-014-0641-8
[13] Van Hiele, P. M.: Structure and insight: a theory of mathematics education. (1986). Academic Press.
[14] Wiki: Ovál. (2018). [online, cit. 2020-01-14]. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/Ovál
[15] Žilková, K., Partová, E., Kopáčová, J., Tkačik, Š., Mokriš, M., Budínová, I., Gunčaga, J.: Young children’s concepts of geometric shapes. (2018). Pearson.
Partner of
EuDML logo