Previous |  Up |  Next

Article

Full entry | Fulltext not available (moving wall 12 months)      Feedback
Summary:
V první části uvádíme historický pohled na nahrazování tradičního pojmu geometrické místo bodů „moderním“ termínem množina bodů. K tomuto nahrazování vymezujeme naše stanovisko. Po formulaci stanoviska následuje deset řešených úloh, kde hledáme geometrické místo bodů. Uvedené úlohy dokládají, že ve škole můžeme užívat nejen termín množina všech bodů dané vlastnosti, ale i termín geometrické místo bodů.
Summary:
In the first part of the article we present a historical perspective on the replacement of the traditional term locus by the "modern" term set of points. We define our position on this substitution of the term. The formulation of our position is followed by ten solved problems where we search for the locus. These problems illustrate that in school we can use not only the term set of all points of a given property, but also the term locus.
References:
[1] Daintith, J., Nelson, R. D.: Dictionary of mathematics. (1989). Penguin.
[2] Hruša, K., Vyšín, J.: Vybrané kapitoly z metodiky vyučování matematice na základní škole. (1964). SPN.
[3] Kabele, J., Janků, M., Hruša, K.: Metodický list pro učitele k učebnici matematiky pro 2. ročník ZŠ. (1976). SPN.
[4] Šedivý, J.: O modernizaci školské matematiky. (1977). SPN.
[5] Vopěnka, P.: Hádání v hospodě. (2013). Práh.
Partner of
EuDML logo