Previous |  Up |  Next

Article

Full entry | Fulltext not available (moving wall 12 months)      Feedback
Summary:
Současný vzdělávací systém prochází modernizací, která je založena na přijetí kompetenčního pojetí vzdělávání žáků. Jednou ze strategií, které podporují řešení reálných problémů a pomáhají žákům rozvíjet kreativitu, samostatnost, plánování a vzájemnou spolupráci, jsou skupinové projekty. Prostřednictvím této aktivity se žáci učí stanovovat si osobní cíle a kroky k jejich dosažení. Příspěvek je věnován skupinovým projektům ve výuce matematiky na střední škole. Je provedena krátká charakteristika této inovativní metody výuky s vysvětlením její důležitosti ve vzdělávání žáků v 21. století s ohledem na naplňování klíčových kompetencí. Součástí příspěvku je popsaný konkrétní model realizace výuky matematiky na gymnáziu v Hranicích. Jsou ukázána žákovská zpracování skupinových projektů na vybrané téma včetně kritérii hodnocení. Příspěvek nabízí další možnosti a doporučení, jak obecně ve výuce matematiky k této výukové strategii přistupovat.
Summary:
The current education system is undergoing modernisation based on the adoption of a competence-based approach to pupil education. Group projects are one of the strategies that promote real-world problem solving and help pupils develop creativity, independence, planning and collaboration. Through this activity, pupils learn to set personal goals and the steps to achieve them. This paper focuses on group projects in secondary school mathematics education. A brief description of this innovative teaching method is made, explaining its importance in the education of pupils in the 21st century with regard to the fulfilment of key competences. The paper includes a description of a specific model of implementation of mathematics teaching at the secondary school in Hranice. Pupils' elaboration of group projects on a selected topic including evaluation criteria are shown. The paper offers further possibilities and recommendations on how to approach this teaching strategy in mathematics education in general.
References:
[1] Arnold, J., Joanne, S., Patterson, F., Robertson, I., Cooper, C., Burnes, B.: Psychologie práce. (2007). Barrister & Principal.
[2] Borůvková, R., Emanovský, P.: Může skupinová výuka matematiky zlepšit vzájemné vztahy mezi žáky?. (2017). Učitel matematiky, 25(1), 20-31. https://www.dml.cz/manakin/handle/10338.dmlcz/149088
[3] Eger, L.: Management rizik vzdělávacích projektů. (2013). Nava.
[4] Formanová, L., Gernešová, L., Číková, E., Šťastník, O., Makovcová, V., Zlámalová, L.: Prvky kooperace a kompetice ve výuce z pohledu středoškolských učitelů. (2015). Lifelong Learning - celoživotní vzdělávání, 5(2), 201-220. http://dx.doi.org/10.11118/lifele20150502201 DOI 10.11118/lifele20150502201
[5] Gymnázium Hranice: Gymnázium Hranice Nový směr a tradice. (n.d.). https://gymnaziumhranice.cz/
[6] Kasíková, H.: Kooperativní učení ve výuce: teorie-výzkum-realita. (2017). Pedagogika, 67(2), 106-125.
[7] Lacina, L., Kotrba, T.: Aktivizační metody ve výuce. (2015). Barrister & Principal.
[8] Mikuláštík, M.: Komunikační dovednosti v praxi. (2003). Grada Publishing.
[9] Průcha, J.: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. (2001). Portál.
[10] Samková, L., Hošpesová, A., Roubíček, F., Tichá, M.: Badatelsky orientované vyučování matematice. (2015). Scientia in educatione, 6(1), 91-122. https://doi.org/10.14712/18047106.154 DOI 10.14712/18047106.154
[11] Sitná, D.: Metody aktivního vyučování: Spolupráce žáků ve skupinách. (2009). Portál.
[12] Stehlíková, N., Ulrychová, M.: Žákovské konstrukce poznatků v matematice. (2011). Scientia in educatione, 2(2), 39-58. http://dx.doi.org/10.14712/18047106.22 DOI 10.14712/18047106.22
[13] Trojanová, I., Svobodová, Z., Bočanová, T.: Nově projektově O změnách nejen ve školství. (2024). Wolters Kluwer.
[14] Veber, J.: Management: základy, prosperita, globalizace. (2005). Management Press.
Partner of
EuDML logo